söndag 14 november 2010

Musik o Foto/Cornelis Vreeswijk ...

Det är söndag och Fars Dag, jag tänkte ge mig in i veckans bloggutmaningar och börjar med Pialottas uppdrag som är Cornelis Vreeswijk. Filmen om honom har haft premiär i veckan och det har återigen skrivits en del i media.

Mitt första riktiga minne av Cornelis är från filmen Rännstensungar som kom 1974. I den spelade han konstnären Johan Fahlén som så småningom fick adoptera den föräldralösa flickan.


Hur många är vi inte som har gråtit till scenen där Ninni går sina första steg på ängen från rullstolen till Johans (Cornelis) famn?



En av hans sånger som jag tycker om är Sommarkort

2 kommentarer:

  1. Rännstensungar den hade jag alldeles glömt.. så rörande vacker scen:)
    Jo den gode Cornelis var ju med i en del filmer oxså..
    Sommar kort är ju en klar favorit.. man blir så glad av den låten:) Tack..

    SvaraRadera
  2. Rännstensungar tyckte jag var ganska bra (vad jag minns). Hoppas att filmen om Cornelis också är sevärd, jag tänker nog gå och se den. Men bäst är hans musik. Ditt låtval är fint.

    SvaraRadera