måndag 30 augusti 2010

Livets tåg

Livets tåg

Var blir tiden av?
Tiden från den dag vi miste dig?
Den dagen trodde jag tiden stannade
...För oss gjorde den det
I alla fall ett långt tag
Men för alla runt omkring oss fortsatte livet

Så småningom hoppade vi på tåget igen
som tar oss på resan genom livet
Och tiden går..
Idag är det fem år och fyra månader
sedan den dagen vi trodde tiden stannade
Vi reser vidare men har förlorat en del av bagaget
med något av vårt mest värdefulla och oersättliga

Tiden går och livets tåg tuffar vidare
Det stannar vid stationerna
Några nya stiger på, andra stiger av
Själv passar vi på att pausa då och då,
stiger av en stund för att andas ny luft
och sedan på igen med samma tåg
eller nästa som kommer enligt tabellen

Det har också varit tillfällen
när vi tvingats dra i nödbromsen
Stunder då luften i kupén har tagit slut
Var blir tiden av?
Tiden från den dag vi miste dig?
Den dagen trodde jag tiden stannade
men så är det inte...
Det vet jag nu efter fem år


Dikt © Gunilla Karlsson

Publicerad 2010-08-23 på poeter.se

2 kommentarer:

  1. Fina Gunilla!
    Livets tåg.....Åh så fin ,den grep tag i mej!!
    Även jag har "hoppat" av detta tåg av olika orsaker ! Vissa gånger allt för länge men,men.
    Livet är inte alltid så lätt och ibland undrar jag vad det är frågan om...
    Det finna alltid saker att kämpa för...ibland kan det behövas lite tid att se det:)

    Stor kram!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Tack Eva för dina fina ord!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera