tisdag 28 september 2010

Jag fick erkänna min svaghet



Att vara stark är inte
att aldrig falla,
att alltid veta,
att alltid kunna.


Att vara stark är inte
att alltid kunna hoppa högst eller vilja mest.
Att vara stark är inte
att lyfta tyngst,
att komma längst eller att alltid lyckas.


Att vara stark är att se livet som det är,
att acceptera dess kraft,
att ta del av den,
att falla till botten,
slå sig hårt och komma upp igen.


Att vara stark
Är att våga hoppas
när ens tro är som svagast.


Att vara stark
Är att se ljus i mörkret och
att alltid kämpa för att nå dit.

Marie Fredriksson 1986




Redan under förmiddagen igår kände jag hur min mask började lossna. Jag såg ingen annan utväg än att gå till chefen och erkänna min svaghet och be om en extra dags ledigt under den kommande veckan för att få tid att ladda om batterierna. Så nu är jag ledig till på torsdag. 

Idag sov jag till halv tio vilket behövdes. Sedan gick jag här hemma och måslade till efter lunch. Då tog jag bilen och körde till stan och strosade runt lite, utan att ha några speciella mål eller måsten. Jag köpte mig en ny tröja, strumpor, hudkräm och ett te med smak av choklad.

Därefter blev det ett av stadens växthus där jag beställde ljung i önskad färg som vi ska plantera på Rickards grav. Jag köpte även den där nya lyktan som han ska få på sin födelsedag.

När jag efter några timmars shopping kom hem igen hade jag lust och energi att laga Robins favoriträtt. Så jag bjöd familjen på biffar, potatis, brunsås och lingon. Till efterrätt blev det skånsk äppelkaka med marsansås.

Kvällen har tillbringats i soffan där vi har sett Halvåtta hos mig, Idol och nu sist House. Strax kommer kvällens resultat från omröstningen och därefter ska jag gå till sängs.

Tack vare att jag, förutom min fridag idag, nu även är kompledig imorgon så hinner jag förhoppningsvis gå ner i varv till veckans två arbetsdagar som väntar på torsdag och fredag. Jag mår betydligt bättre idag än vad jag gjorde igår. Ögonen svider inte lika mycket och huvudvärken släppte under eftermiddagens shoppingtur. 

Jag försöker fokusera på de trevliga saker som jag har framför mig. Nimas dop är det som känns viktigt och roligt. Idag fick vi det jättefina dopkortet med inbjudan. Jag har tittat på det redan ett flertal gånger.

Imorgon har jag planer på att åka och hälsa på lilla Nima och hennes föräldrar och proppa i mig ännu mer positiv energi.

3 kommentarer:

  1. Berit StuhrenbergWijk28 september 2010 kl. 23:28

    Hej vännen
    Har tänkt på dig och gläds med dig att det känns bättre.
    Hoppas du får en fin dag imorgon med lilla Nima. Ja med hela familjen förstås.
    Kram till dig finaste vän

    SvaraRadera
  2. Skickar många styrkekramar till dig, ha nu en riktigt härlig dag med dina nära och kära och inte minst med lilla Nima

    SvaraRadera
  3. Tack vänner för er a omtankar!
    Jag fyllde på mitt energibehov under mina två lediga dagar. Nu klarar jag mig ett tag till...

    Kran

    SvaraRadera