måndag 13 december 2010

Luciadagens händelser



Lucia-dagen har alltid varit speciell för mig. 13 december 1981 döptes vår förstfödde son. Det är idag 29 år sedan. Senare idag ska jag och min man göra julfint på hans grav. Varje år sätter vi tomten på plats och bredvid honom står en liten en eller cypress i en kruka.

Klockan sju satt jag i soffan och jag såg årets lucia-firande på TV. Jag hade massvis med ljus tända här hemma och drack glögg och åt lussekatt och pepparkakor. Det är en gammal tradition för mig att sitta och kura under filten och titta på TVs Luciamorgon (de gånger jag inte har jobbat.)

Det började som ett traditionellt luciafirande på tv. Jag hade inte läst innan var och hur det skulle framföras och hade inga förväntningar och blev därför glatt överraskad när plötsligt Sanna, Shirley och Sonja dök upp och sjöng ett par sånger. Som en skänk ifrån ovan :) kom även Darin senare under programmet och sjöng Holy night. Hans skönsång fick mina tårar att börja trilla och jag grät en liten skvätt. Jag grät för att det var så vackert, jag grät över min saknad och jag grät över det fina minnet från när vi döpte vårt första barn på luciadagen för 29 år sedan....

Idag har vi -11,6 grader kallt här i Skåne och även inne är det fortfarande lite ruggigt. I min kamin sprakar veden och så småningom kommer den varma, goa värmen att sprida sig genom rummen.

Min äldsta katt ligger på sin nya favoritplats ovanpå akvariet. Den lilla har jagar russin här på morgonen. Hon leker först med dem och springer runt innan hon till slut äter upp dem. Hon är inte som andra katter :)

1 kommentar: