söndag 20 mars 2011

Musikhits då du var barn

Jag nappar på Pialottas utmaning som denna vecka är Hits då du var barn/tidig ungdom ... Örhängen som spelades i hemmet på radio och grammofon. Jag har valt de två som jag har starkast minnen av även om jag inte kan påstå att jag själv minns mig som tvååring :) Jag minns i alla fall att vi hade grammofonen i ett skåp med en lucka som öppnades utåt/neråt och jag minns de där gamla stenkakorna och sedan singlarna som dök upp i vårt hem under 60-talet. Jag minns särskilt de där färgglada skivorna.













Anita Lindblom - Sånt är livet

Jag var fyllda två när denna var populär och min mamma har berättat hur jag sjöng och gjorde min egen tolkning med orden "Ånt e vivet".

Louis Armstrong - what a wonderful world

En av min pappas gamla singlar som jag minns från då jag var åtta år. Jag tyckte redan då om denna vackra låt...

6 kommentarer:

  1. Vilken röst hon hade, Anita Lindblom - och ja, Louis Armstrong sedan då... What a Wonderful World är ju en helt fantastisk låt, nu som då!

    SvaraRadera
  2. Louis Armstrong.. den mannen härmade jag ;) han hade en lite udda röst och så spelade han trumpet, vilket jag oxså härmade ;)
    Anita Lindblom, hennes lite mörka röst.. gillade oxså den låten som spelades mycket. Vi hade oxså en sån där grammofon med dörrar.. som det förändrats :) Stenkakor hade mormor o morfar.. du vet Violer till mor typ;) Stenkakorna fick man vara riktigt försiktig med.. ett duns i golvet och en katastrof kunde ske.
    Ja det var tider det. Singlar och Ep-skivor.. Ja jösses :)

    SvaraRadera
  3. Mmmmm, klassiker! Som håller än idag, ju... *L*

    SvaraRadera
  4. Härligt, två låtar man aldrig glömmer;-)

    SvaraRadera
  5. Härliga låtar. Både Anita Lindblom och Louis Armstrong hade väldigt speciella röster, och de här två låtarna kommer man ju verkligen ihåg.

    SvaraRadera
  6. Härlig musik. Gillar både Anita och Louis. Just "What A Wonderful World" var ju med i en Bondfilm också, den enda med George Lazenby, innan Roger Moore klev in i dubbelnollerollen. ;-)
    Fantastisk låt! Tänk om vi alla på jorden kunde tänka så och sluta kriga och förstöra. :-)
    Anitas låt är ett av många fina bevis på att texterna var träffsäkra även då på 60-talet.
    Kul att Little Gerhard föll i smaken, tack för kommentaren.

    SvaraRadera