måndag 21 mars 2011

Våren på intåg

Jag samlar på vårtecken....

På spaning

vårtecken sökes

ögat letar sig

mot markens yta

Bunden vers (Haiku)
© Gunilla Karlsson

Idag den 21 mars börjar alltså våren enligt kalendern. Det är vårdagjämning, dvs. dagarna och nätterna är (nästan) lika långa på hela jorden. Tittar man i olika almanackor så ser man att vårdagjämningen inträffar den 21 mars kl 00:21 svensk normaltid eller vintertid. Det är nämligen inte (som de flesta tror) en dag, det är en tidpunkt som avses när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen och solen står rakt över ekvatorn. Från mitt köksfönster ser jag redan sedan en vecka tillbaks mina första vårtecken genom snödropparna och snart så slår även krokusen ut sina blommor i lila och gult och då jag kan även beundra dem från mitt kök.

Igår var det vårkänsla i luften, solen lyste från en molnfri himmel och vi körde ner till Åhus och tog en promenad längs stranden. Jag fyllde mina lungor med havsdoften och även den mindre goda doften av tång. Havet låg nästan stilla och det var vackert att titta på.

Vår innebär också grillning och för att kunna göra det så måste vi köpa oss en ny utegrill. Så vem vet, kanske det står grillat på menyn nästa helg?

1 kommentar:

  1. Fina Gunilla!
    Våren är här:)
    Även i stockholm lyste solen sitt vackraste i går! Det blev en härlig långpromenad längst strand och skog!Vinden känns fortfarande lite kylig men mot en husväg blir det underbart:)
    Det är så skönt att dagarna har blivit ljusare,det känns lite lättare då!
    I dag är det lite gråare ute men jag vet att ovan där lyser solen alltid. Det känns skönt att tänka så! Har lite bröd liggandes här hemma som fåglarna ska få i dag på min promenad! Kvitter,kvitter.....
    Må så fint!
    Varm Kram!
    Eva

    SvaraRadera