tisdag 10 maj 2011

Gästbloggare på besök

I höstas hittade jag och Maria Engelwinge varandras bloggar. Bara hennes namn kan få mig att bli avundsjuk :) Hon upptäckte mitt "ängladille" och skickade en dag en fråga om hon fick skicka mig några änglar. Klart att hon fick. Några dagar senare fick jag ett paket som var fyllt med olika prydnadsänglar och änglarna från Maria fick flytta in i min änglasamling... 
Under den här tiden har jag följt Maria på bloggen på hennes resa genom skrivandet och till hennes nyligen utgivna debutbok En shot till. Lycka till Maria med din bok och ditt skrivande!
Välkommen hit Maria Engelwinge som gästbloggare på min blogg! Idag ska hon berätta om sitt vackra efternamn och änglarnas betydelse:

Varför just Engelwinge?

Precis som de flesta andra kvinnor i min generation samlade jag på bokmärken när jag var barn. När jag slutade samla som 12-åring hade jag över 1000 stycken. De allra finaste bokmärkena var änglar med glitter på. Jag tillbringade många timmar med mina bokmärken. Man bytte, kategoriserade dem, satte in dem i särskilda bokmärkesalbum och man räknade dem. 


Som vuxen har jag slutat ”leka” med bokmärken, men för ett antal år sedan började jag samla på änglar igen. Fast nu var det i keramik, trä, porslin och glas. De flesta har jag fått, men det händer att jag köper någon då och då, om den är särskilt vacker eller speciell. Antika eller riktigt gamla änglar vore drömmen att hitta förstås.

Men vad är det som är så speciellt med änglar då? Förutom att de är vackra, representerar de för mig människors godhet. Jag kan inte påstå att jag tror att de sänker sig ned från himlarna och antar mänsklig form på jorden, men visst finns det änglar. När jag ser någon osjälviskt hjälpa i nöd, någon de kanske inte ens känner – då ser jag en ängel.
När någon kastar sig i ett stormande hav för att hjälpa ett drunknande barn – då ser jag en ängel.
När någon försvarar en mobbad klasskamrat – då ser jag en ängel.
När någon läser om en fattig familj som inte kommer ha råd att köpa julmat och klappar, och skänker familjen pengar så att de ska få en fin jul – då ser jag en ängel. 


Tills för sex år sedan hette jag Bergström i efternamn. Jag var inte missnöjd med mitt namn, men inte heller nöjd. Redan för 15 år sedan hade jag planer på att byta efternamn. Min mormor hade ett väldigt vackert flicknamn, Britzelli, men min mamma var adopterad och jag kände mig aldrig länkad till den släkten. 
Så satt jag och min man en förmiddag för sex år sedan och spånade på ett nytt namn till mig. Det skulle ha något med änglar att göra, men inget av förslagen kändes klockrent. ”Men vad tror du om Engelwinge då?” sa min man och då kände jag att det var namnet jag alltid velat ha.

Jag sökte tillstånd hos patent- och registreringsverket, fick betala 1500 kronor och så fort de godkänt det, var det mitt efternamn. Det kändes helt naturligt och jag har faktiskt bara sagt fel en gång:). Jag får ofta höra att jag har ett vackert efternamn och en gång även blivit tagen för adel, fniss. Och med en blivande karriär som författare passar mitt efternamn ju alldeles utmärkt:).

En SHOT till tack går att beställa direkt från mig med signering och några ord från författaren för samma pris som Adlibris tar, 170 kronor inklusive frakt. Skriv ett mejl på skogsnuvan@yahoo.se.
Eller beställ från Adlibris
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197895342

Bokus, CDON och Ginza har också romanen.
En riktigt god och underhållande läsning önskar jag alla som köpt romanen!

Maria Engelwinge
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar