måndag 22 mars 2010

Uppmaning! Ge ett försenat Grattis!

Det var Internationella Poesidagen igår 21 mars och det borde vi bloggare firat, eller hur?
Den infaller sedan år 1999 på instiftan av UNESCO.


Du som har en blogg skriver ett inlägg där du presenterar en dikt som du tycker om, din egen eller någon annans. Kom ihåg att uppge vad dikten heter och vem som har skrivit den. Glöm inte lämna en kommentar så andra kan hitta till din blogg och läsa just din favoritdikt.

Har du ingen egen blogg? Misströsta inte, utan använd kommentarsfunktionen.


Säger du att du inte gillar poesi? Kanske kan detta vara ett bra tillfälle att göra ett nytt försök. Själv hittade jag till poesins ofantliga skattkista i början på min sorg. Jag köpte böcker, lånade böcker, letade på nätet och fick tillsänt genom mail och bloggar.

Jag väljer en av mina dikter som är den dikt som har fått mest respons och kommentarer på min sida på poeter.se. Dikten kom till efter en underbar helg där jag hade fått umgås med några andra kvinnor. De vi hade gemensamt var våra sorger efter ett varsitt barn. Det var en stark händelse som gav mig otroligt mycket positiv energi.
Denna betydelsefulla dikt vill jag ge som mitt försenade Grattis till Poesidagen.


Andevärlden känns nära ibland
Nya vänner, mammor i samma sits, ett nätverk



Brevet från min son

 

Hallå Mamma
Jag ser dig varje dag
Jag är med dig varje dag

Jag var med dig i helgen
Jag hörde ditt skratt
Jag försökte torka dina tårar

Du satt på stranden
och såg ut över havet
Då var jag i vinden

Dina nya vänner gör dig gott
Ni förstår varandra
Jag har också nya vänner

Vi var där när ni skålade för oss
Vi såg när ni tände marschallerna
Vi hörde när ni sa våra namn

Jag vill att du ska leva ett bra liv
Att du fortsätter att finnas
för mina syskon och för Pappa

Jag vet att ni älskar mig
Ni vet att jag älskar er
Jag är alltid med er!

 
Dikt © Gunilla Karlsson
  
Dikten finns med i min bok
"Sorgen är kärlekens baksida Aldrig skall jag sluta älska dig"


Här hittar du andras dikter:
Ann-Sofie, Sfinxen, Hjördis, Katta, Anna-Karin, Kaela
Eva-Marie
Tack för er medverkan!

12 kommentarer:

  1. Vacker dikt Gunilla!
    Hjärtat mitt känner många känslor just nu!

    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Mycket vackert...jag lägger också in en dikt som jag gillar.

    SvaraRadera
  3. En sån fin dik Gunilla. Man ser och känner att den är sprungen ur ditt innersta i ditt hjärta och det ställe dit bara vissa kan ta sig in.

    Har varit med i poeter.se förut men tog bort alla inlägg där på grund av dåligt självförtroende, trots att många fick bra kritik. Sån har jag varit. Har registrerat mig igen nu. Tack för tipset!

    Kom också på nu att jag är med flera liknande dikt saiter och ska försöka leta reda på dom om jag kan hitta dom

    Stor Kram till Dig

    SvaraRadera
  4. Mina ögon tåras när jag läser den här dikten.... jag har läst den många gånger i din bok "Sorgen är kärlekens baksida"
    Har nu på min blogg lagt in en av de finaste dikter jag vet....
    Kram // Hjördis

    SvaraRadera
  5. ja, Gunilla jag finner inga ord....
    fler dikter finns på min blogg www.mammamu1980.blogspot.com

    BAMSE KRAMAR från Katta

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla!

    Tack för ditt jättefina tips!

    Jag har börjat skriva egna dikter som bara den under den senaste tiden, så jag ska välja en av mina egna och lägga in den i min blogg.

    Jättekul idé! Tack för att du tänkte på mig.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Tack för era dikter!
    Jag har precis uppdaterat mitt inlägg med direktlänkar till era bloggar...

    SvaraRadera
  8. Ska hitta en dikt jag med. Meddelar dig om en stund!

    SvaraRadera
  9. Berit StuhrenbergWijk22 mars 2010 kl. 19:30

    Hej Gunilla.
    Ja den är så vacker och man kan inte låta bli att låta tårarna falla.
    En annan , vet inte om det passar men texten till tears in heaven med Eric Clapton tycker jag är helt otrolig.
    Den säger en hel del.
    Kramar Berit

    SvaraRadera
  10. En fin dikt Gunilla och så är det
    Kram

    SvaraRadera
  11. Nu har jag lagt in dikten här:
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14368549

    Ha det gott Gunilla!
    Angående den där personlighetstestet så fick jag givetvis exakt samma som du! vad annars?!

    SvaraRadera