fredag 14 maj 2010

MusikOFotoAutomaten / Rockabilly

PiaLotta vill få oss att ge varandra Rockabilly-musik. 
Det är en musikstil som kom innan jag föddes. För mig är 50-talet och dess musik, dans och mode glädje. 


Gamla bilar är så häftiga och om jag någon gång får obegränsat med pengar så står på min inköpslista en Bel Air. Den är den snyggaste bil jag vet!!!


 
Musik som jag har lyssnat på under åren är Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Buddy Holly, Bill Haley m.fl.



En film som jag bara älskar är Grease!! Jag såg den när den kom på bio, säkert tre, eller fyra gånger. Senare köptes den in på video och på senare år även på dvd. Så jag har säkert sett den ett hundratals gånger :)





Filmen har väl allt från 50-talet och Rockabillytema med musiken, dansen, kläderna, frisyrerna, bilarna och raggarna :)

6 kommentarer:

  1. Grease du den har allt den filmen.. så himla härlig. Jag har oxså sett den några gånger minsann:) Rocka Billy är en livsstil för så många och visst önskar jag oxså en sådan kärra.. det var ett tag sedan jag rockade loss i en "raggarkärra". Bill Haley, Rock around the clock .. ja du jag minns min kusin hade den på singel och jag var inte tillräckligt stor ännu för en skivspelare.. men den musiken satt som tummen i vanten redan då.. senare köpte jag en LP med en massa goa låtar av och med just Bill Haley:) Elvis.. ja vilken har kunnat undvika den mannen.. Minnns min son som verkligen diggade Elvis (jag hade en farlig massa LP och EP skivor med honom) som liten.. så där 4-5 år. Benen gick som örnavingar i takt med musiken och i handen hade han en diskborste som låtsades vara en mick:)))

    Jag måste fråga dig. Såg du alla mina You Tube-videos inne hos mig? Beror tydligen på vilken webbläsare man har för att kunna se alla. jag kör själv alltid med Fire Fox (FF) och ser videoklippen alltid i den.. drar jag in IE-s webbläsare, så ser jag i bästa fall en.
    Lustigt att det ska va så.
    Nu kallar sängen på mig.. ha en trevlig lördag Gunilla.. Du ska kanske upp på Påhlsmässomarknaden eller varit där:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Rock around the clock...mmm, då ler jag... *L*

    SvaraRadera
  3. Grease är ingenting för mig, men lite Bill Haley i den där bilen skulle inte sitta fel!

    SvaraRadera
  4. Grease är en toppenfilm med urhärlig musik som man sett många gånger.
    ....Lena

    SvaraRadera
  5. Härliga låtar! Gillar Buddy Holly och Elvis mfl.
    Håller med dig om att bilen är riktigt cool.
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  6. Tjingeling !
    Härliga låtar båda två !
    Min favoritlåt från Grease filmen är Grease lightning :)
    En Cheva Bel Air hade ju inte varit helt fel att äga , gärna då en -56 :)
    Trevlig söndag !

    SvaraRadera