söndag 23 januari 2011

Jukeboxen/Back to the roots ..

Vilka två musikidoler hade du från allra första början, då du fick upp ögon och öron för musik i ditt liv?
Detta är frågan i Pialottas musikutmaning.

En ung Gunilla i början på 80-talet


Jag växte upp med schlager och svensktopp. När jag var tolv år kom Ted Gärdestad ut med sitt första album och jag fick en riktig idol. Hans musik följde sedan med mig även om jag också lyssnade mycket på disco och dansband under en viss tid. När jag var 20 år kom Michael Jacksons musik in i mitt liv på riktigt. Jag älskade att se honom sjunga och dansa och det blev min andra riktigt stora idol som sedan också han fick följa med mig i livet. Trots så olika personer och musikstilar så finns det ändå likheter i deras livsöden. De var båda födda i slutet av 50-talet, levde ett pressat artistliv och dog båda på tragiska vis alldeles för tidigt...



4 kommentarer:

  1. Ted kan man inte låta bli att tycka om:)
    Jackson har jag faktiskt aldrig gillat något nämnvärt, men visst var han en musikbegåvning. Dansa kunde han oxså ... redan som liten var han ju ett underbarn:)
    Kul med olikheten i vår musiksmak.. alla kan ju inte gilla allt.
    Dansbandsmusik fanns en tid i mitt liv.. Sommarlust var ofta besökt, men de senaste 18 åren har min musiksmak ändrat riktning.
    Ha de bäst, kul att du är med fast det bara är ett fåtal som upptäckt Jukeboxen.. men de gillar väl annat i sitt liv t.ex att fotografera, men man kan ju gilla båda för det.. finns nästan alldeles för många fototeman nu .. man hinner inte med allt.

    SvaraRadera
  2. Ted och Jackson - ja det var då bred musiksmak ;-)

    Nog sitter Teds sånger som klister i huvudet än? Tänk alla texter man lärde sig, som poppar upp när man hör låtarna...

    SvaraRadera
  3. Så SÖT du är på bilden - fattar att Peter föll... Älskade TED och har alltid tyckt mycket om MJ. Kram

    SvaraRadera
  4. Teds musik går visst hem hos er alla :)
    Tack för era kommentarer!
    Eva-Marie, extra tack för dina ord! Klart att Peter föll :) och efter 33 år finns han fortfarande vid min sida. När man nämner det så hamnar man ibland de "ovanliga".

    KRAM

    SvaraRadera