torsdag 7 april 2011

Musik & foto - Musiker som har gått ur tiden, men som vi fortfarande minns

Veckans Musik/Foto uppdrag hos Pialotta är att välja en svensk musiker som gått ur tiden, men som vi fortfarande minns...

Valet för mig är ganska lätt, jag uppmärksammar min stora idol Ted Gärdestad.


Ted slog igenom som artist som femtonåring och hade sin glansperiod på 70-talet. Han skrev själv musiken till sina låtar, oftast med engelsk text som sedan brodern Kenneth översatte till svenska.
Jag var 12 år när Ted kom ut med sin första skiva och från den stunden tillhörde jag hans fans. 

 
Några av Ted Gärdestads mest kända låtar är Jag vill ha en egen måne, Sol, vind och vatten och För kärlekens skull. Han vann den svenska Melodifestivalen 1979 med Satellit














Han dog alldeles för tidigt  bara 41 år gammal, den 22 juni 1997
Hans musik kommer alltid att leva vidare.

3 kommentarer:

  1. Den stora sorgens famn.. sjöng han den efter han lämnat sekten.. tror jag minns så?
    Visst, det var så tragiskt med Ted.. vilken begåvning som gick ur tiden alldeles för tidigt.. 41 år och mitt i livet, men när oron i psyket tar överhand, så blir det ibland så, tyvärr, för tänk om...

    Jag trodde du inte hade lust att va med ner i musiktemat .. vi är ju bara en liten blandad bukett som gillar musik, men så länge som någon blomma vill följa med i musikens tecken, så grejar jag det. I morgon är det dags igen:)
    Ha de så gott:)

    SvaraRadera
  2. Tack Gunilla för att du delade denna underbara sång med Ted!

    ja han dog alldeles för tidigt!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den är så vacker men lite vemodig.
    KRAM

    SvaraRadera