måndag 5 april 2010

Tid att umgås med familjen


Snart är ännu en storhelg passerad och jag tycker det är skönt. Jag avskyr storhelger. Det får mig att bli ledsen när jag hör alla prata om hur roligt de ska ha tillsammans med barnen. För mig är storhelger lika med ännu mer saknad efter det barn som jag inte har kvar på jorden. Det barn som jag i år för femte gången inte har kunnat få ge ett påskägg till. Jag har drömt mycket om Rickard de sista nätterna. Jag känner sakta hur det hemska datumet börjar närma sig...

Det är påskens sista dag och min enda lediga dag av helgen. Idag ska jag bjuda min lilla familj och mina föräldrar på min "berömda" Regnbågsgratäng. Den blir alltid lika uppskattad. Det ska bli trevligt att få träffas några timmar även om dottern inte kan stanna så länge. Ikväll är det hennes tur att jobba ett arbetspass. Timmarna i eftermiddag var de enda vi lyckades planera in för att kunna träffas överhuvudtaget.

Till efterrätt ska jag servera panacotta med blåbär och hallon. Det är en efterrätt som en arbetskollega lärde mig för ett par år sedan och sedan har jag provat mig fram med olika tillbehör. Just kombinationen med bär är en höjdare.

Vädret här i Skåne är regnigt, grått och trist även idag. Ingen sol i sikte. Man blir påverkad av detta trista väder. Vi märkte av det på våra boenden igår kväll. De flesta ville gå till sängs tidigt, tidigare än vanligt....

2 kommentarer:

  1. Hej Gunilla,

    Det är så sant som du skriver, att just storhelger påminns man särskilt om alla de man saknar. Jag önskar att det så småningom blir lite, lite lättare för dig att ta dig igenom de här helgerna, även om där säkert alltid kommer att finnas smärta, sorg och saknad kvar. Det är inte särskilt många år sedan din son omkom, tänker jag. Sådan svår sorg tar lång tid. Inte alls konstigt att du sörjer, tänker jag.

    Kanske att det blir lite lättare när du har ditt lilla kommande barnbarn springande runt benen på dig? Barn är makalösa på att sprida glädje och på att kunna visa på det liv som fortsätter, trots allt, trots mörkret.

    Det är grått och mulet hos mig också idag. Och visst påverkas man, visst blir man segare inuti.

    Kramar
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Berit StuhrenbergWijk6 april 2010 kl. 21:55

    Hej vännen
    Den är så god, har ju fått smaka på den, super gott.
    Hoppas att allt är bra och att du har haft en lugn kväll på jobbet
    kram berit

    SvaraRadera